Transport i Nepal

Transport i Nepal

Transporten i Nepal er en rejse i sig selv. På godt og ondt. Sådan en bustur, der starter tidligt om morgenen i Kathmandu og skal føre dig til dit trekking-startpunkt vil aldrig forlade din krop eller hukommelse. Det føles lidt som at sidde inde i en vaskemaskine. Turen starter ud med den løgn, at det kun vil vare 7 timer, men når solen er gået ned efter 11 timers kørsel, og du stadig sidder most i en propfyldt bus, der vælter afsted på en bjergside med en chauffør, der taler i mobiltelefon, kan du godt undre dig over, hvordan 120 km i sidste ende kan tage 12 timer og 30 minutter. Det er ikke unormalt, at man undervejs må gøre mange lange hold, fordi hjulene skal skiftes eller motoren er i stykker eller chaufføren skal på toilettet. Til gengæld koster busbilletten 50 DKK – jeg har sjældent fået så meget for pengene. Bussen er selvfølgelig langt den billigste transportmulighed – der findes en turistbus og en ‘local bus’. Forskellen er ikke voldsom og busserne er lige faldefærdige. Turistbussen kører dog en smule langsommere og indeholder kun trekkere, modsat local bus, som vi kørte med, der kørte med kraftig fart og indeholder trekkere, såvel som nepalesere – man kan også dele sæde med babyer og høns uden man skal være særligt overrasket. Der er menneske overalt – hængende ud af hullet, hvor der burde være en dør, siddende oppe i forruden og på taget af bussen. Bo sad skævt med sine ben ude på midtergangen, fordi der ikke var plads mellem vores sæde og sædet foran. En ældre kvinde opfattede derfor Bos knæ som offentlig ejendom og så sit snit til at bruge dem som bænk – Bo havde således en fremmed nepaleser siddende på skødet i seks timer indtil hun skulle af. Busbilletten kan købes på kontoret ved busholdepladsen – gør det dagen før, så du er sikker på en plads og mød op i god tid, så du har tid til at finde den rigtige bus, til at købe snacks og drikke til turen og til at tisse af på Neplas klammeste toiletter.
Behøver man mere komfort kan man som alternativ betale sig til en privat jeep, der kan køre distancen på den halve tid. Dette koster minimum 1000 DKK. Tag i så fald kontakt til et af de mange trekking-bureauer i Kathmandu. Ellers kan receptionen på dit hostel sikkert også hjælpe dig.
Vi begyndte vores trekkingrute fra Jiri, der ligger i busafstand til Kathmandu. Mange andre starter ruten 9 dage senere i Lukla, der ligger langt længere væk, men som har en lufthavn. Vi fløj selv retur fra Lukla, efter 17 dages trekking, en flyvetur, der kostede 900 DKK for os begge. Flyveturen sparer dig selvfølgelig for rejsetid, men kan til gengæld være mindst ligeså nervepirrende som busturen – flyene er bittesmå og bjergene store. Man sidder 12-15 mand i en bitte-lille maskine med propeller. Inden afgang får man udleveret vat, som man stikker i ørerne for at beskytte sig selv mod den kraftige larm fra motoren. Landingsbanen virker bekymrende kort, den har en mindre hælding nedad og slutter bræt ved en klippeafsats og bliver til ingenting. Hvis du har en guide er det ham, der sørger for flybilletter og tager kampen i lufthavnen. Har du selv købt billetter online, kan man med fordel tage sine rundsave på albuerne i brug, for at være sikker på, at man ikke bliver sprunget over i køen. Det er ikke unormalt med flyforsinkelser i Nepal, fordi vejrforholdene er livsnødvendige- for mange skyer, for lavtliggende skyer eller for meget vind kan være dræbende, så for at være på den sikre side sker der mange aflysninger. Derfor skal du indregne buffer-dage til din rejseplan hvis du vælger at flyve frem og tilbage fra Everest regionen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *